lördag 1 december 2012

Det där med ... julen ...

Hm, (harkel), hm, jag vet inte riktigt hur jag ska få fram det, men... håll i er!

Jag tycker inte speciellt mycket om  -  julen!

Jag vet att ni blir skärrade, bestörta, rynkar på ögonbrynen, fnyser, ler föraktfullt... Det får ni nog göra men jag kan inte ändra på mig. Julen var helt OK då barnen var små, men jag kom snart in i en stämning som helt riktade sig mot den kommersialiserade jul som vi nu har. Tänk att man tidigt i november, ja, till och med oktober börjar plocka fram julsaker i butikerna!

Och ljusstakarna och ALLA uteljusen som folk har framme före lilla jul! Hur trött på detta är man inte när det äntligen är 24 december? Annat var det förr (ja, ni hör hur gammal och sur jag är)! Några dagar innan julafton pyntades det och för ca tio år sen var det legitimt att ta fram EN ljusstake till första advent och inte en i varje fönster.



 Annat är det med levande ljus, de kan för min del få användas året om, det kallar jag stämningsljus, men allt det andra tingel-tangel...

Nu ska ni inte tro att jag avskyr julen på grund av städningen innan högtiden för den förstod jag att skippa för länge sen. Man behöver inte tvätta golv, väggar, tak, fönster, dörrar just i december, men naturligtvis är man välkommen att göra det om man vill.

Och julmaten är helt OK, den vill jag gärna äta. Och julklappar tycker jag det är roligare att ge än att få. Vi har i vår familj minimerat den punkten så vi ger endast åt barnen. Nu blir denna jul också den första utan egna föräldrar. Visst minns jag med glädje de julaftnar vi firade tillsammans med dem i vårt hem.

Nej, nu måste jag bli positiv! Jag tycker ni julfantaster ska fortsätta älska julen och dess förberedelser, för man ska gå på känsla och pyssla med det som gör en glad och lycklig, men låt det inte bli en stressfaktor. Ta lite åt gången och njut, njuuut!

Själv ska jag njuta av det som mina fantastiska seniordansare hämtade åt mig i torsdags. Tack ska ni ha! Mer harmoniska och trevliga damer får man leta efter.







 Så vi dricker lite glögg, äter lite pepparkakor (och blir snällare) och mycket choklad!



Och så öppnar vi första luckan ...

2 kommentarer:

  1. Hej !
    Håller helt med dig. Är också trött på allt detta tingel-tangel som tros skapa den rätta julstämningen. Det finns ju inte numera någon adventstid. Nej, här hos oss är det så här års endast " tillåtet" att ta fram adventsljusstaken ( alltså den riktiga för levande ljus ) ). Och numera har jag börjat sträcka mig så långt att jag också tänder( el-) ljusstaken i fönstret. ( Är det grupptrycket ? Annars kan ju någon tro att vi är bortresta när det är så mörkt hos oss jmf andra upplysta gårdar.) Glad adventstid till dig ! B.

    SvaraRadera
  2. Tack! Alltid roligt då man inte är ensam om sina åsikter. Vi fortsätter på vårt sätt.

    SvaraRadera