fredag 7 december 2012

Nära, nära...



Det är modernt att prata om närproducerat och lokala inköp. Det är förstås upp till en själv hur stor radie man drar från hemmet för att man ska kalla det nära.

Infallet till detta inlägg fick jag härommorgonen då jag lyssnade på lokalradion och hörde då man intervjuade folk om det planerade bygget på järnvägstorget i Karleby. De som man frågade råkade komma från Jakobstad och Nykarleby. Hm, de shoppar lokalt?

Nu ska jag inte döma någon, men man ska inte klaga på att butikerna dör ut på landet och i mindre städer om kunderna söker sig till grönare marker. Själv åkte jag oftare in till staden tillsammans med min mamma då barnen var små. Den yngsta blev till och med så förvirrad att han trodde att stan betydde Prisma.

För mamma och mig var det förstås lite av en utfärd. Vi kanske åt lunch eller gick på café samtidigt som vi shoppade. Lite konstig tyckte jag mamma var som inte köpte alla sina varor i stan utan sa att "det där köper hon där hemma i matbutiken". Nu är jag själv lika "konstig" för om jag har ärende till en stad så åker jag nästan alltid på hemvägen via den lokala mataffären. Jag tänker nämligen framåt. Jag vill i fortsättningen ha kvar matbutiken på halv kilometers avstånd och inte tvingas åka in till stan för en jästbit.



Och egentligen behöver vi inte så mycket saker och kläder. Efter att ha läst lite olika typer av bloggar så har jag märkt att det finns åtminstone två starka varianter, men vi tar det en annan gång ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar