torsdag 20 december 2012

Oljor


 Att prata oljor är ett stort tema. Jag vet att era hjärnor flyger iväg på alla möjliga rutter, men jag ska som vanligt hålla en mycket privat profil.

Det är nämligen så att vi har naturträparkett i både kök och sovrum. Dessa golv ska oljas in två gånger per år och för att göra det enkelt för mitt dåliga minne har jag planerat in att oljningen ska ske före jul och midsommar. Detta är min enda viktiga punkt i julstädningen och den måste planeras noggrant.

Jag började söndag kväll genom att hämta oljeflaskan ur förrådet. Jag kom väl ihåg att oljan började vara på upphällningen så jag beslöt att köra sovrummet först och skicka efter mera olja med yngste sonen som jobbar inom det företag där den rätta oljan saluförs. För säkerhets skull skickade jag sms och påminde honom.

Själv vidtog jag förberedande åtgärder måndag morgon. Jag dammsög (sopade faktiskt taket också) och tvättade sovrumsgolvet. Sen var det dags att öppna oljeflaskan och det är inte lätt för den har barnlås och jag är en mycket barnslig typ så jag har alltid problem att få upp just denna flaska fastän jag vet exakt hur jag ska göra: först trycka sen vrida. Nå, det gick till sist. Men ack, det kom lite luft och några molnaktiga droppar. Ingen oljning. Uppskjuts till nästa dag.

Sonen kom hem med oljan. MEN den visade sig vara för lackerade trägolv. Alltså ingen oljning tisdag morgon. På kvällen kom en ny flaska eller egentligen burk hem. Den sort jag använt tillverkas inte mer, men den nya varianten borde passa. Tyvärr var den mycket tunnare och ska poleras efter en timme, alltså mera arbete för latmasken. OCH så skulle den sättas i sprayflaska och en tom, ren sådan fanns inte i hemmet. Alltså ingen oljning onsdag morgon!

En ny sprayflaska inköptes onsdag kväll och nu äntligen var det dags. Lite torrmoppning av golvet och så var det dags att öppna oljeburken. Här borde jag ha fått lite instruktioner också. Första plastkorken drogs upp efter stor möda och mycket besvär, men sen var det en till med en dragögla på. Skulle man dra eller skulle man sticka hål på plasteländet? Det vete katten! Jag drog och drog men inget hände så jag tog till saxen och gjorde hål, hällde över lite olja i sprayflaskan, ja, lite, för det kom väldigt lite. Dags att göra större hål. Det lyckades något så när. Iväg till sovrummet för att testa ... hann få ut första strålen och så ringer telefonen ...



Nå, nu är det gjort och se så blankt och fint det ser ut. Nu bloggar jag och väntar en timme och så söker jag en ren och fin trasa och polerar. Om fem timmar får jag försiktigt tassa på golvet och efter tolv timmar är det superfint, tror jag. Borde hinna bli klart innan läggdags. Nu är det jul! Nästan, för det var köket också och det måste tajmas in till sen kväll då alla försvunnit in på sina rum!

2 kommentarer:

  1. Hej !
    Jag kikar in här titt som tätt. Sitter och småler och nickar igenkännande när jag läser. Du beskriver så på pricken hur det är / kan vara i vardagen ! När allt är så färdigt planerat, visst är det något som strular till sig...( det som man trodde fannas i skåpet är bara inte där, skickar man efter kan det vara att instuktionerna inte varit tillräckligt tydliga osv, osv ). Just nu inleder jag " stora " julbaket. Har redan konstaterat att pärlsockret ,som alltid brukar finnas, är slut. Har ingen jag kan skicka till butiken heller ! Men lite kan man ju improvisera. Bakar " traditionella" saffransbullar med mandelmassa och apelsin. Hittade receptet i fjol och nu är det redan tradition. Ha det bra i väntan på julen ! B.

    SvaraRadera
  2. Lyckans ost som får använda saffran. Försökte en gång men alla rynkade på näsan utom jag.
    Jag riktigt ser fram emot att få samla mina söner omkring mig i julhelgen. Har också reserverat Pampasspelet så vi får ägna oss åt trevlig samvaro och lära oss mer om Österbotten.
    Önskar hela din familj en härlig och fridfull helg!

    SvaraRadera