fredag 21 december 2012

Braskande råd

Ibland är goda råd dyra, men mina råd är alltid gratis och du får dem vare sig du vill eller inte.

Den ankommande köldknäppen får mig att iskallt filosofera lite kring köld och kyla. Det finns vissa saker som jag avskyr att göra när det är kallt. En sak är bilen, att behöva planera en timme på förhand om man ska använda den. Ut i kylan och koppla i motorvärmaren. Ett senare påkommet biltak gör att vi är tvungna att använda skarvsladd för att komma till eluttaget. Gissa om det passar en som är bekväm av sig! Vidare tycker jag synd om bilen som ska startas för en kort sträcka. Nej, det blir att hämta hem julmaten på sparkstötting i år.

Men om man känner att man vill göra något vettigt i kylan, då slänger man ut frysvarorna och frostar ur diverse frysar. Jag brukar få in en sån omgång mitt i vintern, men känner inte för det idag ...

Om man måste ut är det bra att ha ärvt en ordentligt värmande päls. Man blir varm av de värmande håren, i mitt fall råtta, nåja, bisamråtta. Dessutom får man upp värmen av tyngden. En lång päls väger sina duktiga kilon.



Ullsockor på fötterna är ett måste. Dessa ljuvliga ting är bra att ha både vinter som sommar. De håller dina fötter i konstant rätt temperatur. Lägg då till en hemstickad ylletröja och du är räddad för stunden. En värmande pläd ger den sista känslan av att du är älskad. Jag fick en ny julig en som överraskningsjulgåva från onkologiska polikliniken och den är i daglig användning.






Som pricken över i:et gäller det att värma det inre. Som tur är har vi julen i antågande. Mat, mat och mera mat. Lite kakor och småbröd emellan och inte att förglömma chokladen. Ett sista litet tips: om man tycker det blir för mycket choklad så kör med lite lakrits eller salmiak emellan, efter en stund går det att ladda in mera choklad. Detta är testat!

2 kommentarer:

  1. Oj, du ljuvliga vän.....du är praktiskt och du har ett sätt att skriva så vi sitter och småler åt dina ordvändningar. Det du skriver är så igenkännande....allt från att frosta av frysen mitt i vintern, japp, för det är ett vettigt tips, som till yllesockor och varmt stickat. Sen är det ju förunderligt hur vi vet hur vi ska kunna proppa i oss så mycket som möjligt. Jag brukar satsa på sillsmörgås istället för salmiaken, det funkar också. Nu ska jag gå i larsmobasu och sen ska jag.....äta choklad. Kram till dig härifrån fjärdsidan

    SvaraRadera
  2. Fortfarande håller jag mig till principen: lite allvar, lite skoj i en salig blandning kryddat med lite humor då det faller sig. Ibland lyckas det bättre, ibland sämre.

    Julkramar!

    SvaraRadera