onsdag 5 december 2012

Kärleksstig och spöken

Jag besökte Torgare prästgård häromkvällen i mötessammanhang och passade på att ta lite bilder. En stiftelse förvaltar den anrika prästgården och själv har jag varit medlem i förvaltningsrådet i 8 eller 12 år, minns inte så noga. Först i egenskap av ungmartha men de senaste åren som representant för kommunen.

Jag måste säga att jag är mycket förtjust i den stämning som vilar över gården. Alla mina fyra pojkar har firat sina studentfester i huset. Det blir så då man har en mor som avskyr att städa. Det har varit otroligt bekvämt att ställa till fest i ett hus där det finns sittplatser åt alla och kaffekoppar så det räcker. Inget tal om att tapetsera upp alla rummen där hemma, tvätta fönster, fixa trädgården och så vidare. Jag har dessutom alla gånger lyckats få mycket duktiga servitriser till min hjälp och vips in med alla tårtor, som garnerats på det stora köksbordet, i stora kylskåp. Behändigt.

tårta anno 2012

studentfest 2010
studentfest 2012



När den unga marthakretsen Solrosorna ännu var vid liv hade vi ofta våra möten på Torgare och jag kom fram med tanken att vi skulle övernatta på vinden och ha pyjamasparty, men se, det var ingen som vågade ställa upp på det. Jag har hört och vet att spöket är ett snällt väsen och det skulle ha varit spännande att se om det skulle ha gett sig till känna.

När min man och jag var nyförälskade tog jag honom naturligtvis på vandring längs med kärleksstigen där Runeberg gick med sin Frigga Juvelius. Det var sååå romantiskt!



vacker dörr till kvisten
stämningsfull tambur


Inne i stora salongen kan man ta emot fina gäster







Olika fasoner på kakelugnar 


 



nydonerat möblemang



Kronobys stora konstnärinna




Skåpen var stora mastodonter förr i världen
 







kopparkaffepannor åt ett helt regemente

kanske inte så modernt och funktionellt ...


 Lite mera fakta om Torgare hittar ni på denna adress:
http://www.museiportalosterbotten.fi/museum-a-o/museum/33-torgare-prastgard


Slutknorren
Kan ni tänka er, då jag skulle försöka hitta fyra likadana ljus i mina gömmor blev detta resultatet - blåaste blåa ljus. Man kan alltid inbilla sig att det är vackert ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar