tisdag 11 december 2012

Julbak

Lite, lite, lite brukar jag förbereda julen. Och då gäller det förstås det som ska skänka njutning åt smaklökarna och inälvorna för att sen sätta sig på revbenen.

 Jag har haft två lunchfria dagar. Jo, jag har nog ätit, men då det passat mig och något snabblagat. I stället har jag njutit av att få baka lite utan att behöva passa tiden.



Igår blev det två sorters småbröd, havreflarn (gammalt och beprövat 4H-recept) och mandelskorpor (nytt för mig som jag testat hos min husliga och duktiga väninna). Så har jag mina stenhårda knäckpepparkakor och om andan faller på just före julen eller i mellandagarna blir det en omgång av Gretas goda pepparkakor eller jag tror jag ska döpa om dem till svärmors pepparkakor för det är alltid roligt att komma ihåg hur receptet kommit i min ägo.

Idag satte jag i gång med en liten vetebrödsdeg. Jag brukar normalt baka på en liter vätska, men jag tyckte jag kunde köra ett kortare pass så jag använde mig av sonens överblivna laktosfria mjölk och bakade lussekatter på en halv liter i stället.

Jag har inget emot russin - förutom då de finns i bakverk. Mina söner har ärvt detta och nu hackar jag lite choklad i stället för att dekorera lussekatterna. Ser ut som russin men smakar så mycket godare!

 


I ugnen gräddas som bäst två stycken kryddkakor som är mäktiga, juliga och väldigt goda. Ska ge er receptet om ni vill testa. Äkta smör och grädde ska det vara och receptet räcker till två kransformar.



KICKAS   KRYDDKAKA       (2 ST)


6 dl socker
6 st ägg
6 dl vetemjöl
3 tsk kanel
3 tsk nejlika
3 tsk soda
300 g smält margarin
3 dl gräddmjölk

Gräddas i 200 grader ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar