lördag 8 december 2012

Änteligen hembakat bröd!




Mitt under lunchen i torsdags klack det till i mig - idag ska jag baka semlor! Jag har länge väntat på denna inspiration och nu var det dags.



Jag har köpt ett antal jästbitar som sen fått åka ner i komposthinken då de blivit icke-luktfria. I kylen hittade jag två bitar som bäst-före-datum gått ut för en vecka sen, men vid närmare granskning visade det sig att de såg helt perfekta ut. I det här fallet hade de tillbringat sin väntetid i en tät Tupperwareburk. Ja, jag vet att jag inte tycker om plast, men när det gäller att förvara jästbitar så ger jag mig och jag är inte fanatiker heller...



Mjölsorter plockades fram ur skåpet. Rågmjölet hälldes i, sen kom turen till grahammjölet. Kanske var mängden lite för stor, men jag älskar då det går jämnt ut så dit for det. Jag borde ha sparat lite för nu rymdes det inte så mycket av jästbrödsmjölet och degen blev väl kraftig. Det märktes att jag inte blandat till en bröddeg på månader. Lite vatten till och lite smet som sprätte över mig och sen fick det vara.

Till min häpnad blev semlorna helt OK och finns det något bättre än att sätta ordentligt med äkta smör på varmt bröd?

 

Som ni märkt vid det här laget är mina hemmafruegenskaper inte av högsta rang, men jag bjuder på det, för jag vet att det boostar ert eget ego då det finns nån därute som är lite sämre, eller hur? Så i det fallet lever jag lyckligt på att kunna glädja andra.


Tommy Körberg sa i radion häromdan:

"Vad är lycka annat än god hälsa och ett taskigt minne?"

2 kommentarer:

  1. Jag småler alltid när jag läser dina inlägg. Vi är lika gällande mycket...har jag märkt :)

    SvaraRadera
  2. Grattis! Du har fattat poängen med min blogg - att locka fram ett litet leende då och då ...

    SvaraRadera