onsdag 19 december 2012

En handelsresande

I min ägo har jag ett extra hushåll som behöver avyttras. Hittills har det fungerat som varuhus för bortflyttande studerande söner som fått välja och vraka. I somras började en lite mer aktiv period med sortering, loppisförsäljning, försäljning över nätet och framförallt Ekoroskbesök.

Ni ska veta att det är ett sant nöje att sitta på en stol och sortera små föremål i påsar för metall, glas, deponi och papper. Ett gem hit, ett batteri dit, en hårnål, en pennvässare, en papperslapp, ja, det säger sig självt att det går aningen långsamt.

Lite enklare var det med kläderna. Sen jag kom på att man endast behövde kolla fickorna var det bara att stuva ner dem i svarta sopsäckar. I fickor kunde man hitta pengar, till och med finska mark! På blusar fanns ibland en trevlig brosch.

Igår hade jag ärende till Vasa och passade på att ta med mig en tryckkokare (modell 6 l) för försäljning och också den mindre modellen som eventuellt nån "friend" ville köpa. Jag hade fått e-post på engelska och namnet sa att det var fråga om inflyttade eller studerande.

Jag hade stämt träff vid Rewell center och när klockslaget närmade sig satt jag på en bänk med min gula plastkasse och tittade mig omkring. Plötsligt hade jag ett halvt dussin mörkhyade män i min närhet, men jag tyckte inte de visade intresse för min plastkasse. Jag kände mig inte riktigt 'at ease'. Det ordnade sig då jag fick sms av köparen och jag kunde ge honom närmare upplysning om var jag befann mig. Efter en stund dök han upp med en vän och jag såg direkt på det frågande ögonkastet att det var den rätta. Jag gav anvisningar om kastrullens användning och sen dök en tredje person upp som sist och slutligen köpte den ena tryckkokaren men till ett reducerat pris. Det är inte bara vi som kan pruta.

Fyra liters kastrullen fick jag sen släpa runt i affärerna för bilen var parkerad för långt borta, men sen fick jag en snilleblixt. Jag såg Frälsningsarméns gryta och vips var jag av med den väskan och hoppas att nån får användning av en snabbkokande kastrull.


 Mina talanger är inte åt det affärsmässiga hållet, men jag vill inte slänga allt. Genom att få sålt en del får jag åtminstone bränslepengar för transporterna till avstjälpningsplatsen.

2 kommentarer:

  1. :D Jaså du har blivit "handelsresande" ;)Kollar din blogg nästan dagligen, det är alltid lika roligt och intressant att läsa den. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, man blir inte rik på att blogga om man inte vill gå in för reklam, men jag blir andligen rik då jag får dela med mig av mina funderingar och läsa era trevliga kommentarer. Det jag erhöll som handelsresande räckte till en trevlig pizzakväll i Vasa. Vackert så!

    SvaraRadera