onsdag 12 december 2012

Julkort

Har ni någonsin vaknat på natten och kommit till klarhet? Jag slogs av att jag glömt att ta av kameran. Och visst var det så, men som tur var fanns det ström kvar så jag snabbt fick fånga in mina julkort.



De senaste åren har jag donat och fixat lite julkort i min egen "verkstad". Inte detta år, men igår deltog jag i en kurs i julkortstillverkning inom det lokala medborgarinstitutet. Nu är jag inte någon Pyssel-maja, tvärtom. Med mina små händer har jag nog manuella förutsättningar och lite kreativ är jag också, men intresset och tålamodet är inte det bästa inom denna genre. Jag klipper snett (hörde det finns skärmaskiner), får lim på bordet och fingrarna, limmar i fel ordning och så vidare. Men man kan vara stolt över sina alster ändå. Så i nästa år hoppas jag att min verkstad är i gång igen. Jag ska spara mina försöksexemplar och hitta inspiration då.






 

Vi fick kopiera kursledarens kort, men också hitta på. Hon hade färdigt kopierade figurer och bakgrundspapper och vi klippte, klistrade och målade.



Idag åker de färdigt skrivna köpta julkorten i postlådan och själv fick jag mitt första igår.




För ett antal år sen kom jag på att jag skulle hänga upp julkorten på snören. Ett snöre av lin var inte så svårt att få tag på, men det gick några år innan jag lyckades få ögonen på rejäla bykpinnar av trä. Man kunde kanske måla tomtar på dem, men jag tror jag föredrar dem naturella.





 Tänk, jag har börjat pynta lite ... såg faktiskt lite damm uppe på spisen, man jag kröp hastigt ner från pallen. Det hålls nog där en vecka till.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Ett lite enklare tips för dina bykpinnar kan vara att klä in dem med washitejp i nåt "juligt" mönster.
    Titta här hur fint det kan bli: http://craftandcreativity.com/blog/2011/11/28/kladnypor/
    Fina kort du gjort förresten!
    Hälsn. Lena B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det tipset. Enkelt funkar bra för mig. Och snyggt blir det också utgående från dina bilder.
      Jag är nybörjare inom korttillverkning, har bara småfuskat tidigare, men nu känns det som om det vore roligt att alltid komma med personliga kort oberoende av årstid. Hörde att ni i Sverige har mycket billigare saker än vi hittar här i Finland.
      Tittar gärna in på din blogg då och då.

      God Jul!

      Radera
  2. Hej igen!
    Sorry, det är ju inte min blgg, utan bara ett inlägg jag kom att tänka på när jag läste om dina bykpinnar.
    Washitejpen finns ju så nära som i Nedervetil, ifall du råkar ha vägarna förbi, i grannen Lenas affär. ;)

    MVH Lena B

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Jag missförstod då blogginnehavaren hette Helena! Till Nedervetil är det inte långt så då jag blir riktigt inspirerad att göra kort så ska jag ta en runda dit. Tack än en gång för tipset.

      Radera