lördag 15 december 2012

O Tannenbaum ...



Varför har jag foto av en rishög?

Ser ni inte att det är min egenhändigt byggda gran! I några års tid har jag försökt hinna placera ut blomranksställningen (vad heter det riktigt?) bredvid vardagsingången så den får frysa fast lite. När det stundar mot jul trycker jag fast grankvistar och vips har jag en julgran! Inte så vacker i dagsljus, men i mörkret ser den helt OK ut. Ska försöka få en bild på den när mörkret faller så småningom.



Nu kommer nästa chock för er som älskar julen med allt vad dit tillhör. Jag har inte haft julgran på insidan på ca 5 år! Och inte jultall heller! Inga droppande barr här inte!

I stället har vi en julgran på terrassen till vårt vinkelhus. Den syns från både vardagsrummet, matplatsen och spisrummet. När det är mörkt ute ser det ut som om den var inomhus. En liten ljusslinga kastas på och ibland någon dekoration. Gällande det sistnämnda har jag ännu inte kommit riktigt till skott med hur jag vill ha det. Det kan ibland regna i julhelgen så vissa julgransprydnader färgar av sig. Jag har lite funderat på äkta kottar som sprayas men det får kanske bli nästa års projekt. Ljusen är viktigast.



Åtminstone en god egenskap har jag och det är att jag inte är kinkig när det gäller granens utseende. Det är tanken som räknas. På förmiddagen traskade vi ner i den beskogade delen av tomten och gjorde en liten gallring. Tyvärr är det så att släktgenerna hos våra granar inte är perfekta när det gäller utseende. Jag skulle hellre ha granar med kraftiga, tjocka barr och stadiga grenar, men det är tvärtom. Men det är så himla mycket enklare att gå 50 meter utanför förrådsdörren och hämta en gran än att transportera den med bil längre ifrån.




Årets gran är således inte den vackraste vi haft, men den fyller sin funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar