fredag 1 februari 2013

Små, små semesterfunderingar

Om man har semester har man en stor rättighet att göra ingenting. Ibland blir det en hel historia av små ingenting-grejer.

Jag satt en dag på terrassen och fick syn på en liten spindel som var på väg mot mig och ingången. Jag är inte särskilt förtjust i spindlar men jag aktar mig för att döda dem, det kan börja regna och vem vill ha regn på semestern. Om jag hittar en spindel där hemma tar jag helt lugnt ett hushållspapper och fångar den försiktigt och kastar ut den. Inget regn i sikte!

Nu kunde jag inte göra på samma sätt för både spindeln och jag var redan ute, men jag vill förhindra dess framfärd. Plan A går ut på att skrämma iväg den, alltså stampade jag lätt med lilla foten och visst saktade den in farten och funderade. Vi höll på en god stund innan spindeln fick för sig att påbörja klättringen uppför ena bordsbenet. Jag tycker inte om spindlar på matbordet heller. Plan B går ut på att sprätta iväg spindeln utan att döda den. Jag tog lilla strandskon till hjälp. Så här höll vi på en god stund. Jag vet inte vem som segrade, men jag såg aldrig nån spindel inne i lägenheten.

När vi nu rör oss inom zoologins värld kan jag nämna de oräkneliga hotellkatterna. Ni minns att jag inte är någon kattvän och nu råkade det sig att det fanns ett flertal helsvarta katter. Man kan ju inte gå omkring och spotta tre gånger varje gång man ser dem så det var att lägga band på vidskepelsetron och hoppas på det bästa. Som tur var hade jag lärt mig bästa knepet att inte locka till sig katter av min frissa. Man vänder ansiktet mot katten och försöker likna det värsta lejon och drar till med ett högljutt GRRRR! Det fungerade bra och inga katter smög sig fram till mina fötter. Grannen hade en annan taktik, hon lät kisskisskiss.

Svarta katter på väg till matstället

1 kommentar:

  1. Jaa dessa katter... Jag har också morrat åt katter idag, fast det gör jag ju dagligen... :) H, Johanna

    SvaraRadera