torsdag 21 februari 2013

Ta på dig skorna ...

Egentligen sjöng Povel Ramel "ta av dig skorna". Detta var en låt jag innerligen hatade som ung dam. Världen är så svart och vit då man är liten, numera förstår jag uppskatta Povel Ramel och hans texter.

Det hände sig annars vid den tiden då jag senast var till Jakobstad att mina svarta (enda par svarta) vinterskor gick sönder. Det var förstås blixtlåset som gav upp. Skorna hade inte kostat så mycket och var inte värda att få en tilläggsutgift som ny isömnad av dragked medför, så jag stack mig in till skobutiken och bytte ut dem mot ett par långa bekväma dojor. Det var det enda par trettioåttor som fanns i svart så det var lätt val. De fick bli kvar på fötterna eftersom försäljaren helt lyckats söndra mina egna (med mitt medgivande) då han skulle hjälpa mig att få bort högra skon. I gengäld hade han vägarna förbi Ekorosk så han lovade vidarebefordra mina gamla skor till sällare marker.




Jag kunde inte låta bli att föreviga dessa tjusiga damskor. De som finns nere till vänster är sådana man ska ha på sig då man sitter i ett stort champagneglas (eller ett cocktailglas?) upplyste skoförsäljaren. Jag undrade var man får tag på glaset ...



Jag har låtit antyda att jag i min ägo har några par skor från tidigare och jag kan inte räkna dem alla, men jag har inte lika många som expresidentskan Imelda Marcos. Något jag köpt från IKEA och faktiskt uppskattar är skoställningen, tyvärr ryms inte alla skor där. Och jag blev uppriktigt ledsen då jag skulle ta på mig mina gamla bruna pumps och märkte att åldern tagit dem och det var bara att slänga. Så nu saknar jag åtminstone ett par bruna klassiska pumps i min samling.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar