söndag 10 februari 2013

Radio

Åh, vad det är befriande skönt att vara till åren kommen och kunna tänka tillbaka med nostalgi i blicken. Minns ni när de första kassettbandspelarna kom? Där satt man framför den gamla stora radion med mikrofonen i högsta hugg och försökte få tyst på resten av familjen när man skulle banda in favoritlåtarna. Man rattade in Radio Luxemburg på långvåg eller var det kortvåg och satt andäktigt och stolt och hörde hur populära Hurriganes var med sin Get on. Jag ser fram emot att få plats för den gamla radion i mitt hem som ett prydnadsföremål.

Under mitt första studieår i Vasa hade jag inte så många föreläsningar så jag satt ensam i min lilla vindsvåning i Brändö och handarbetade och lyssnade på radio. En studerande ägde ingen TV på den tiden, inte heller telefon.
 


Numera lyssnar jag på radio varje morgon mellan 6.45 och tills jag stiger upp. Man får i sig lite nyheter och musik halvsovande . Om jag bakar har jag alltid på radion plus söndag förmiddagar då jag förbereder maten. Då är det Kvanthopp som gäller, intressant information som blåser ut genom andra örat.


Denna CD-spelare vann äldsta sonen på en skidtävling, fungerar bra ännu.

 I bilen är radion oftast påslagen, men då vill jag helst höra något vettigt och inte bara skvalmusik. Men det händer ibland att jag skrålar med i en hurtig låt om jag kör ensam. Det ser väl lite misstänkt ut för mötande bilister då en medelålderstant sitter och gapar och hoppar i bilsätet. Det bjuder jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar