måndag 11 februari 2013

Glace au four



Oj, vad hönsmamman har njutit detta veckoslut. På söndag var alla gossebarn hemma och jag fick bjuda på lunch (där jag fick ta till plan B med köttet) och eftermiddagskaffe med bland annat vitchokladcheesecake. Ni kommer väl ihåg att vägen till männens hjärta går via magen?

Köttet ja, ni har säkert märkt vid det här laget att jag inte är någon mästerkock, bagare, städare och så vidare. Men man gör så gott man kan. Denna gång hade jag mycket på gång samtidigt. Potatisen skalades, kålrötterna likaså, svampen frästes med lök och efterrätten förbereddes i ugnen. Jag har många gånger tillagat gris inre filé på samma sätt, men denna gång var trollen framme och när den yngste sonen skar första biten av köttet konstaterade han att "det här äter jag inte, det är inte färdigt".

Alltså plan B, skiva upp köttet och stek färdigt i panna.



Men desserten blev god. Jag brukar sällan tillaga ugnsglass, med det finare franska namnet glace au four, men just igår rann lusten över mig. Tajmingen är viktig och det var bara äldste sonen som kom ihåg att han ätit det förut. Mätta blev vi och rullade sen vidare till TV-soffan och sportevenemangen för att smälta lite mat innan det var dags för mera sött i form av kaffebröd. Tur att det är söndag bara en gång i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar