fredag 15 februari 2013

Mycket på gång

Har ni hört nån (kanske jag) som beklagat sig över att de har så mycket på gång? Det är allt som ska fixas, möten som ska sittas av och så vidare. I mitt fall är det mera trevliga saker för jag tänker närmast på litteratur.



Jag brukar hålla mig till en bok åt gången, men nu råkar jag ha minst fyra på gång och sen två böcker skrivna av lokala författare som jag bara längtar efter att få kasta mig över.

Lapidus får ligga och vila sig i minnet av solen ännu en stund och den litterärvetenskapliga boken om Solveig von Schoultz sträckläser man inte. Jag skaffade den för att jag tycker om von Schoultz verk och för att författaren var min föreläsare då jag läste ihop mina femtio studiepoäng i litteraturvetenskap på gamla dar.

Sen kan jag inte motstå att köpa en dedicerad bok av en före detta elev. Jag drog dessutom ett linedanceprogram på hennes bröllop. En kul grej, men svettigt värre!





Kaj Korkea-aho stämde träff med mig en gång klockan elva på Ernst! Okej, jag råkade sitta på första raden på Pleppo-showen på Wasa Teater och när han ställde frågan svarade jag naturligtvis med ett förföriskt Okeeej, som han dessutom upprepade med drömmande blick. Av olika anledningar valde jag att avstå från dejten, också han misstänker jag ...

Den bok som jag greppar varje kväll är Ulla-Lena Lundbergs Is. Den utspinner sig i en trevlig skärgårdsmiljö och har intressanta personporträtt. Det är mer de inre händelserna som fängslar.

Valtuutetun käsikirja får fungera som tupplektyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar