tisdag 26 februari 2013

Kvinnor och män




Ett av mina favorituttryck som kan användas i olika sammanhang och tolkas både positivt och negativt är att 'vi kvinnor har en flyktig intelligens'.

Det jag menar är att vi är så snabba i tanken att vi är inne på nästa ämne innan vi slutfört det vi håller på med. Vi spinner vidare på trådar snabbare än spindeln hinner börja fundera ut sitt nästa mästerverk. Ibland, bara ibland, förs vi in på villospår, men för det mesta leder vår intuition oss rätt. 

Går vi till männens typiska egenskap så är det naturligtvis det faktum att de endast kan göra en sak åt gången. De har ingen som helst talang att utföra mer än en arbetsuppgift. Tänk efter hur många saker en kvinna kan uträtta då hon förflyttar sig från hemmets ena hörn till det andra. Ja, se då händer det grejer! Ibland är tankarna så in i framtiden att man får backa tillbaka för att komma ihåg ursprungstanken.

En sak som bekräftar min filosofi har jag märkt i och med att jag varit tvungen att äta antihormoner efter min cancersjukdom. Jag har mist lite av min kvinnliga förmåga att fungera mångsidigt. Alltså har jag svårare att utföra fler saker på en gång. Jag är ett levande bevis på att de manliga hormonerna är mycket enkla. Tur är då att jag har en inbyggd vana så min vardag fungerar något så när. Värre är det med lättjan. Vilken medicin har multiplicerat den lasten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar