torsdag 31 januari 2013

Minnenas blommor


 När jag var en arg ung tonåring bad min mor en lokal amatörfotograf komma på besök och fotografera hennes otroligt vackra trillingblomma (bougainvillae). Fotografen var en skojfrisk och i mina ögon sliskig person som ihärdigt försökte charma den sura tonåringen som skulle hålla upp ett skynke bakom blomman för en bättre bakgrund. Till sist fyrade han av en blixt mot mig utan att lyckas få ett smile och jag fick sen ett foto av den fortfarande lika surmuliga tonårsflickan.

Varje gång jag reser söderut och stöter på denna friskt klättrande blomma så tänker jag på incidenten och fotot. Som tur är tar jag det hela med ett skratt och njuter desto mer av den färgstarka växten. Även denna resa kunde jag inte låta bli att ta bilder av bougainvillaen som glatt klängde överallt i olika färger. Jag hade ingen ordentlig kamera med så ni får nöja er med dessa bilder. Låtsas inte om att mitt finger vill vara med på vissa bilder. Jag har faktiskt ganska små händer, men tydligen inte tillräckligt.


 





Min favorit förstörd av finger o turister som var på fel ställe vid fel tidpunkt

Visst är det vackert med lilaskiftande blad

doftranka













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar