söndag 13 januari 2013

Hemma hos...

Det är bra att ha goda vänner som tar emot en själv plus kamera. Jag utlovade igår ett reportage från vännens hem som under de senaste tjugo åren genomgått så många förändringar att jag inte ens hänger med längre. Där byts tapeter innan man hinner blinka. Det är inte som hemma hos mig där vi väntar på att möblerna ska självminska i vardagsrummet så vi kommer åt tapeterna.

Vännen är mycket händig och har ett gott sinne för hur hon vill ha det. Hon behöver inte invänta hjälpa av mannen utan möblerar om med hjälp av mattor som möblerna dras på och lite assistans av likasinnade barn. Inget verktyg är främmande och det spikas lister och målas trappor. Gamla möbler rustas upp och vi ska inte tala om köksluckorna som målats om minst tre gånger inom en kort tid. Jag blir alldeles utmattad då jag tänker på det, men snyggt blir det alltid.

Här kommer lite smakprov.

Barnen lär sig räkna på väg upp
Bokhylla i trappuppgången



På väg in i köket kollar vi frisyren i en lutad spegel

Hittar man inte rätt färg på lampkronan sprayar man


Gammalt och nytt matchar fint










Ett gammalt skåp har rustats upp och fått hönsgaller i stället för glas


Ni missade väl inte dessa sötnosar på fläktröret!



Till och med en måttsticka kan bli blickfång

Vardagsrummet

En anfader vakar över rummet



I kontoret samlas släktklenoder



Fick ni kanske inspiration att börja styla om. Det är säkert fritt fram att låna lite tips.





2 kommentarer:

  1. Kan inte annat än hålla med om att kära lilla mammas inredningsberoende kan ibland vara lite påfrestande. Häromdan t.ex. ringde mamma och frågade om hon fick flytta bokhyllan i mitt rum till tamburen på övervåningen, eftersom hon hade tapetserat och målat om några väggar där och tydligen skulle min bokhylla passa bra där då ... -.-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra från dig. Jag förstår dig, men vi måste nog medge att slutresultatet av alla omändringar blir mycket bra. Ha det så bra i studiestaden. Sayonara!

      Radera