torsdag 3 januari 2013

Extremt

Lite allvarsord som omväxling. Vi fick läsa i tidningen igår om de organiserade högerextrema rörelser som finns i Norden. Det skrämmer mig otroligt. Jag har alltid haft svårt för alla ytterligheter. Varför kan inte allt vara lagom? Det ordet finns inte i andra språk, kanske det är därför, men det är bland de finaste ord jag vet.


Souvenir från Krakow


Alla mina fyra pojkar har under sin gymnasietid deltagit i ett projekt som handlar om Förintelsen och som utmynnat i en resa till några koncentrationsläger i Polen och Tyskland med besök i nån storstad som Berlin eller Prag. Det har jag ansett vara ett viktigt och lärorikt projekt som gett upphov till en hel del diskussioner. Jag kan för allt i världen inte förstå att det finns mänskor som inte tror att förintelsen av judar och andra etniska minoriteter ägt rum.

Visst tycker jag att vi ska utvidga samarbetet med de övriga nordiska länderna som en motpol till övriga Europa. MEN jag anser INTE att vi är en bättre ras och vi ska absolut inte godkänna enbart blonda och blåögda mänskor.

Tänk vad den vita rasen ställt till med under historiens gång! Amerika, Australien, Afrika, Asien, ja överallt har vi visat prov på vår härskarmentalitet. Och hur är det med alla krig som pågår i världen just nu? Visst rör det sig mest om extremister med helt olika åsikter som försöker få den högsta makten.

Vi måste bry oss om varandra, jobba med våra fördomar och framför allt våga säga ifrån. Fick en glimt av Olof Palme igår i TV då han själv aktivt deltog i en penninginsamling mot Francoregimen i Spanien.


Smältande snögubbar med spansk design


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar