tisdag 8 januari 2013

Språkbråk


svärmorstungor - språktunga - tala i tungor

Eftersom jag är språkintresserad lyssnar jag omedvetet på hur folk uttrycker sig. Ibland irriteras jag av vissa modeintryck som en stor del använder sig av. De senaste åren har jag till exempel märkt att många brukar uttrycket 'så att säga'. Det används för att talaren ska ha lite tid att fundera över hur han ska fortsätta sin mening. Tänk efter en dag och hör om ni stöter på det, eller kanske ni själv använder det?

Den senaste veckan har jag följt med Tour de Ski refererat på svenska och lagt märke till hur "våldsam" skidåkningen har blivit. Hellner har krigat i skidspåren och bombat på över de platta partierna. Ibland har det gått sjukt bra och ibland har bisittaren bara fått ur sig några grymtningar. Ja, se det är svenskt språkbruk på hög nivå!

Ofta när svenska skidåkare blir intervjuade så börjar de sitt svar med Neeej, jo visst var det ... Fastän svaret ska få en jakande innebörd så inleds meningen alltid med ett utdraget 'nej'. Jag antar att talaren här också vill få lite extra tid att tänka efter hur han ska svara. Det finns många forskningsstudier över dessa talmarkörer eller vad de nu heter.

Tjohej, där kom en till. Har ni stött på den? Någon håller på att berättar något och så slänger de in 'vad heter det nu' i nästan varje mening. Jag känner en politiker som tycker om att använda 'till exempel' och jag kunde en gång räkna in minst tre i samma mening.





Ibland är det så fascinerande att lyssna på hur folk uttrycker sig att man glömmer bort vad de säger ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar