fredag 4 januari 2013

Pappersfisk


 Mamma och hennes bröder växte upp vid världens ände nära havet (Rödsö), men lärde sig aldrig simma för det var inte viktigt på den tiden, man skulle hjälpa till med jordbruket. Hennes bröder tyckte om att fiska och framför allt siken var favoriten på matbordet.

Häromdagen lyckades jag fånga två sikar i butikdisken och när jag skulle tillreda dem kom jag ihåg hur mina släktingar i Rödsö brukade tillaga fisk i ugn. Fisken blir mycket saftig och god.

Så här går det till:

Vira in fisken i smörpapper eller bakplåtspapper. Sen tar man en sida ur en dagstidning (förr var det ÖB, men jag har testat med andra tidningar också och det funkar) och paketerar in fiskpaketet på nytt. Nu sätter man paketet under rinnande vatten och låter tidningspapperet bli genomblött (inte så mycket att det faller sönder). Fisken på fat och skjuts in i ugnen en halv timme i drygt 200 grader. Efter halva tiden vänder man på steken.




Sen är det bara att njuta av lättlagad, hälsosam fisk. Kom nu ihåg att äta den lilla muskeln (eller är det kinden?) som finns vid sidan av ögat. Det är delikatessen på fisken, lite som harhjärtat, men mycket mindre. Detta har jag också lärt mig av min morbror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar