onsdag 2 januari 2013

Att hänga


 Äntligen vardag så det blir nån ordning på livet. Därför ska jag återgå till ett mycket vardagligt inlägg som kan ge prov på mina infantila drag (jag använder ibland lite svårare ord för att förvilla mina sämre egenskaper).

Men då jag tänkte på rubriksättningen kom det här med språkutveckling ploppande upp. Ordet 'hänga' har fått en annan betydelse på senare tid. Ungdomar säger att de hängde på stan och jag är ganska säker på att de inte hade hängt upp sig i några gatulampor ...

Nåväl, jag ska nog bara flumma lite kring något så allehanda som att hänga tvätt. Åh, vad jag njuter av rentvättade kläder, lika mycket som jag avskyr att stryka och mangla. Nu hör jag inte till den sorten som stryker trosor och t-skjortor, det sistnämnda endast i nödfall. Men när det gäller att hänga tvätt är jag, eller åtminstone vill vara, lite petig. Ni vet, mitt färgsinne, det har smittat av sig till bykpinnarna. Egentligen skulle jag också vilja hänga min tvätt enligt färgnyanser, men det blir lite svårt i mitt hjärnkontor för man kan också utgå ifrån plaggets form eller vems det är eller i vilken ordning det ligger i tvättkorgen ... så jag har fått ge upp här.

Men för att återgå till bykpinnarna. Där kan jag låta det lilla petnoga som finns i mig laborera fritt - eller det blir ju mera strikt. Jag mår illa om jag måste hänga ett plagg med två olika typer och färger av bykpinnar. Helst ska pinnarna också matcha klädplagget, då myser jag. Vissa sorters klädnypor är jag mer förtjusta i och försöker använda varje gång. Sen får man tänka till lite så att man inte tar en älsklingsnypa och fäster den i BH:n till exempel som bara kräver ett stycke nypa för då blir det udda för mina älsklingar går ofta två och två. Lite gråter jag också då bykpinnarna går sönder, vilket sker med de som ska vistas utomhus.


Det har gått så långt att jag en gång då jag gick och strosade i ett varuhus i Baden-Baden så var det enda jag riktigt ville ha ett gäng klädnypor. (Ordet gäng har också blivit ett modeord). Nu har jag inte behövt öppna förpackningen ännu fastän det gått ett och ett halvt år sen inköpet. Man ska suga på karamellen.


Det var de udda färgerna jag föll för


Till sist en liten efterlysning. På bilden nedan syns mina gamla tvättkorgar. En del borde förnyas, men var hitta sådana? Jag måste kunna ha en i var hand, alltså ingen bykkorg med två handtag. Det är som alltid, då man vet vad man vill ha så finns det inte.



 


4 kommentarer:

  1. Oj va du sku slipp mytsi "bekymmer" me en torktumlar... ;)

    Gott Nytt År!

    Lena B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jå, ja veit, men ja vil int ha. Ja e fö gambemoodi å vil helst ha frisk luft åt kleede miin å så tror ja et ein tumlar nöite så mytsi på kleeden. Ja e kniidu föstaar du.

      Radera
  2. Oj, kronjuvelen fina, du är för juvlig!! Jag smålog redan då jag såg dina första rader' va ska o skriiv nu? ' och när du kom så långt som till nyanserna och pinnar som du gråter över....ja, då skrattade jag högt här i mitt soffhörn. För jag har inte tänkt på detta med bykpinne som ska stämma med plaggets färg....men oj, va jag njuter då jag hänger tvätt! Handdukar först, t- skjortor sedan , byxor ska alltid hänga i fållen....
    Oj, det är såå roligt att hänga tvätt. Det nöjet delar jag inte med mig av till någon annan, det är baara mitt.
    Kram härifrån andra sidan fjärden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är helt överens med dig, det är bara JAG som kan hänga kläder rätt i vår familj :)

      Kram
      och håll dig borta från isarna!

      Radera