fredag 28 mars 2014

Soliga resefunderingar

Alltid då jag reser genom land och rike dyker mänskonära tankar upp i min lilla skrynkelhjärna. Tänk, i den där stugan bor det en människa! Hur lever hon sitt liv? Tänk, om jag bodde här! Hur skulle mitt liv se ut då?

Plötsligt gick jag längs en liten väg i Ulvsby, tror jag, Ulvila på finska. Det lär vara en stad med ca 12 000 invånare och hittas utanför Björneborg. Där går jag i min yllekappa och mina vinterstövlar och ut ur ett hus kommer en dam i bikini! Det är 28 mars klockan 13.30! Tala om kontraster! Visst var det varmt i solen, men vem av oss blir månne först förkyld?

En annan kontrast blev fartens tjusning. Här har man hela vintern tuffat på i 80 kilometers hastighet. Jag körde nästan hela sträckan hemifrån via Ulvila med destination Helsingfors och plötsligt befann jag mig på motorvägen och fick tillåtelse att trycka på gaspedalen tills mätaren visade 120! Det kändes nästan too much! Men nog var jag lite stolt över att kunna ta mig till Arabiastranden och hålla rätt fil nästan till slutet. Där är jag inte riktigt säker på att allt gick enligt reglerna, men jag hade grön pil och jag var lite oense med navigatorn men jag visste vart jag skulle och jag hörde bara ett halvtamt tutande och lite bromsar och kanske min sväng blev lite snäv, men fram kom jag med lite bestämdhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar