tisdag 4 mars 2014

Fastlagsmat

En god vän har tipsat mig om att man med fördel kan koka ärtsoppa i lergrytan så idag kändes det lämpligt att testa.

Ärterna i blöt kvällen innan. Grytan i blöt när jag steg upp och sen ingredienserna i grytan tre timmar före tänkt lunchtid. Iväg till seniordansen och när jag väl kom hem var det nästan klart!


För säkerhets skull kallade jag på grannen för att slippa testa ensam. Hon fick lite stekt bacon till medan jag åt min i enbart vegetarisk form. Riktigt gott! Enkelt och behändigt! Det är bara disken av lergrytan som tar emot sen resten lagts i frysen.

Naturligtvis avslutade vi med kaffe och egenhändigt bakade semlor. Ett litet tips där också ifall man inte har mandelmassa men väl mandelmjöl i skåpet. Jag blandade lite mandelmjöl och sukrin (använd lite socker om ni vill) samt ytterst lite vatten till en smulig massa. Massor med gräddvisp (utan socker) och bullen smalt i munnen och hann inte ens komma på bild.


2 kommentarer:

  1. Tack Liane! Det var gott och trevligt!

    SvaraRadera
  2. Tackar för trevligt sällskap och gemytlig pratstund.

    SvaraRadera