tisdag 11 mars 2014

En lyckad dag

"En blomma är glädjen: i dag slår hon ut,
i morgon förvissnar hon redan,
just nu, då du kan, hav en lycklig minut
och tänk på den kommande sedan."
Frans Michael Franzén

Dessa rader citerade Jeppisväninnan idag och jag var så imponerad att hon fick diktera dem åt mig. Hon är kulturell hon för båda hennes föräldrar har gått i Kronoby folkhögskola. Min far brukade säga att den som gått i den skolan är kulturell och det arvet för jag gladeligen vidare.
Jeppisväninnan visste inte vem som skrivit raderna, men det googlade jag fram och hon blir nog mäkta förvånad då man hittar detta utdrag enligt Wikipedia i:

Dryckesvisor

Bordsvisa Finns på Wikisource "När skämtet tar ordet vid vänskapens bord" är välkänd, speciellt ovanstående fyra rader


Till saken hör att vi hade en superfin dag som vi njöt av till fullo.

Jag startade med en tidigarelagd seniordanstimme och halvsvettig susade jag med Jeppisväninnan till MÖCS (Kiuru) för att få domen tillkännagiven. Jag var uppåt värre och efter att ha svarat på hur jag mådde efter operationen kom jag in på min tankegång som jag kommit till efter noggrant övervägande och moget beslutstagande. Mina argument var tunga och larsmoläkaren lyssnade snällt och under gemensam diskussion kom vi fram till att jag fortsätter med hormonsprutorna, men avstår från cytostatikan.

Mitt främsta argument är att då man spelar ut för- och nackdelar med kemoterapi så avgår nackdelarna med segern. I stället ska jag fortsätta satsa på mina cancermördarceller och immunförsvaret genom rätt kost och motion. Kontroller på onkologen med tre månaders mellanrum känns OK i detta skede. Störst av allt väger den mentala styrkan som öses över mig från alla håll. Så länge det är möjligt kommer min främsta tanke att vara positiv. Jag är beredd på allt men försöker hålla fokus på de guldkorn som strös på min väg genom livet.

Så det blev fira, fira, fira dagen lång. För mig innebar det asiatisk lunch på Tai Binh, lite shopping, trevlig samvaro med väninnan och kaffe och faktiskt så unnade jag mig en Budapest-bakelse (märkte nog att jag inte så ofta behöver så söta saker).





Mjukt och billigt nattlinne från Nanso

Kolla färgerna! Stod mitt namn på tunikan (o det är inte blått utan nästan petrol)

8 kommentarer:

  1. Oj, vad jag har väntat nervöst på din blogg idag, men det gick ju bra! Och muggar och byttor hade du hem. Jag trodde nattlinnet var en sommarblåsa :-) . Du är på rätt väg!

    SvaraRadera
  2. Jag frågade expediten om man kan ha "sommarblåsan" som nattlinne och hon svarade att visst kan man det, så jag vet inte vad den är tänkt som. Jag har faktiskt en liknande som jag använder dagtid, men cerisefärgen på denna nyinköpta vill jag inte ha inför folk.

    SvaraRadera
  3. Jag gläds med dej och unnar dej alla byttor och nattlinnen. Vi ses på torsdag:)

    SvaraRadera
  4. Tack för det. Kanske vi tar plankan och lite extra magövningar ;)

    SvaraRadera
  5. Och jag blåser iväg en stor, stor kram härifrån larsmohållet. Du är en verklig fighter, du. Kram en gång till!

    SvaraRadera
  6. Mottages med tacksamhet. Över isen kommer vårhälsningar från grannkommunen.

    SvaraRadera
  7. Yess! Vad bra! Citerar okänd:"Jag har insett hur viktigt det är att tänka positivt, att omge sig med människor med bra energier, att inte älta småsaker."
    Vårkramar! :)

    SvaraRadera
  8. Uppiggande kommentar efter en tung möteskväll. Tack för det! Kram!

    SvaraRadera