söndag 9 mars 2014

Namnförvirring




Det tycks vara ett allmänt fenomen att man vid fyllda fyrtio år börjar få svårare att komma ihåg namn. Ibland dyker de upp efter tio minuters funderande och för det mesta flera timmar senare.


Det jag egentligen tänker på idag är några namn som förvirrat mig den senaste tiden när jag läst tidningen. Jag skummar hastigt genom rubriken och hajar till. Vad är det här? Det här kan inte stämma? Jag förstår inte logiken. Först när jag begrundar reportaget inser jag att jag i hastigheten associerat till fel instans eller fel person.

Jag ska ge två exempel ur den finska världen.

Nr 1: Det stod i rubriken om Kiuru och det nedläggningshotade Brages pressarkiv.
Vad har vårt sjukhus att göra med pressarkivet? funderade en konfunderad och förvirrad Kronjuvel. Efter lite mer läsning förstod jag att Kiuru stod för vår undervisningsminister Krista Kiuru och inte samkommunen för specialsjukvård och primärvård i Mellersta Österbotten som har döpts till Kiuru (betyder lärka på svenska).

Nr 2: Det finns två politiskt viktiga personer i dagens Finland med efternamnet Niinistö. Då gäller det att hålla reda på om det är presidenten eller miljöministern som är i farten och ger sina uttalanden. Speciellt i miljöfrågor kan deras åsikter gå isär nån gång.

Det gäller alltså att vara på sin vakt och inte döma och fördöma innan man har alla fakta i sin hand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar