onsdag 26 mars 2014

Lyckat recept

Samma dag som jag fullbordade surdegsbaket testade jag också en variant på fröknäckebröd. Det visade sig vara riktigt lyckat, lite sprött så man får vara lätt på handen då man hanterar det, men supergott och lättbakat.

Jag har lånat det av (oj, jag har slarvat bort det -  för då jag gick för att söka fram urklippet blev jag förfärad en minut innan jag kom ihåg att jag satt in det i min nya kokbok -  ni märker hur välstrukturerad jag är...) Kyrkpressen, men klippt bort vem som bjudit på receptet så tyvärr får ingen ta åt sig äran. Hänger ni med i min krångliga mening? Jag förespråkar kort och enkelt, men ibland skriver jag på det här sättet för att antyda de komplexa tankebanorna och händelserna som ingår i sammanhanget.

KNÄCKEBRÖD MED FRÖN

En plåt  (jag använde en lite mindre plåt än den som följer med ugnen, min anm.)

1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön (mindre kolhydrater i skalade om jag minns rätt)
½ dl hela linfrön (använd aldrig krossade, de härsknar genast de krossas)
½ dl pumpakärnor
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
½ dl smält smör (ska testa med olja)
2½ dl kokande vatten
flingsalt att strö på (jag glömde och tur var det för det skulle ha blivit för salt)

Blanda alla torra ingredienser. Blanda i det smälta smöret och det kokande vattnet. Blanda allt. (Egentligen ska fiberhusken svälla, men smeten tjocknade då man rörde en stund). Bred ut på plåt och strö över flingsalt (eller uteslut saltet i smeten). Grädda i 150 grader i cirka 45 minuter. Skär genast i rutor och låt eventuellt torka i 50 grader efteråt. (Mitt knäckebröd var torrt och fint utan torkning)

Testa det här och det behövs bara smör på om man inte vill lyxa till det med en god ost.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar