lördag 8 mars 2014

Enkelt och praktiskt

Jag vill ha det enkelt och praktiskt runt om mig och i det arbete jag utför. Det innebär i verkligheten att jag inte plockar fram hushållsassistenten då jag ska riva rotfrukter utan tar mitt lilla handgripliga rivjärn och gör det hela manuellt. Lite disk och lite utrymme. Assistenten använder jag då jag gör jäsdegar och i undantagsfall då jag bakar kakor.

Därför har jag länge funderat och övervägt och filosoferat om jag behöver en stavmixer. Jag äger nämligen två olika mixerkannor (heter det så?) varav den ena går till en elvisp som fysikerplantan övertagit och därmed inte kan användas i mitt hushåll. Den större kannan passar till hushållsassistenten och hur fiffigt är det att lyfta fram den manicken, lyfta bort skålen och montera fast kannan (som dessutom är alltför stor) då man vill blanda till en hälsobringande smoothie?

Svaret blev helt plötsligt entydigt och klart. Jag behöver en stavmixer! Då man dessutom fick en liten hackare och en enkel visp till gräddskumsgörat med samma köp var allt ännu klarare och tydligare och fiffigare och humörhöjande.

För att få det hela att löpa snabbt och smidigt hängde jag upp motordelen på synlig plats i köket så nu är det bara att mixa, hacka och vispa i ett ögonaböj om så fordras. Smoothie är redan testat. Fysikerplantan var inte riktigt med på noterna att jag använt havredryck i stället för vanlig mjölk, men det brydde jag mig inte om. Jag slänger med honom den extra mixerkannan så får han göra sin egen smoothie med min gamla elvisp som motor.


Har ni sett min fina bananhängare tidigare? Den har stått undangömd en tid för jag har undvikit bananer, men nu tycker jag de är effektiva och ger lagom sötma till mina smoothies. Ekologiska bananer hittar jag i närbutiken dessutom.

2 kommentarer:

  1. Hej, läser din blogg nu som då, du verkar tycka om "köksjobb" och är inspirerande på din blogg. Undrar om du är nöjd med din stavmixer? Vilket märke i så fall? ( eller blir det reklam?)
    Tack på förhand hälsar en fyrbarnsmamma.

    SvaraRadera
  2. Jag har än så länge testat bara stavmixern, men är mycket nöjd. Enkel och behändig att plocka fram, skruva ihop och mixa, sen bara skölja med kallt vatten. Jag vågar nog avslöja att det är fråga om OBH Nordica.
    Njut av dina fyra barn!

    SvaraRadera