söndag 23 mars 2014

En dag full av upplevelser

Vi styrde kosan söderut på förmiddagen och anlände till projektingenjörens bostad i god tid före lunchen. Det är alltid problematiskt att hitta rätt lunchställe för dagen, men vi hamnade på vårt favoritställe och åt en välsmakande pepparbiff med gratängpotatis (min köttdag!). Jag blev överlycklig då jag hittade grönt te och fick det serverat i snyggt teglas. Utseendet betyder trots allt en hel del.



Ingenjören återvände hem för att ta sitt pick och pack och åka till Sydkoreas huvudstad på mässa. Som kuriositet kan jag nämna att min blogg haft enstaka "läsare" i det landet så de känner till Kronjuvelen (eventuellt).

För familjens huvudmän blev det show för hela slanten då vi tillsammans med fullsatt salong åtnjöt sång, spex och lite dans av Lang-Kaj, Blind-Kaj och Gulla-Kaj. Skrattmusklerna fick sig en omgång och trots att man hört det mesta så är det lika roligt varje gång. Ordfyndiga gossar som vågar bjuda på sig själv trots sin ringa ålder. Enkelt och avskalat men stående ovationer bjöd vi på.




Efter matinén var vi lagom kaffesugna och begav oss ut på stan för att hitta ett öppet café. Det lyckades och jag var ganska nöjd med min stora getostsmörgås (vill bara påpeka att jag åt hälsosamt).

 
För att minska på körkilometrarna på riksåttan tog vi en omväg till Särkimo, Västerö och Österö. Vacker skärgård och minnen som Jean och Aino Sibelius bröllop på Tottesunds herrgård (inte bjuden) och daghemsgårdsplanen där vi firade 1 maj med sönerna då de var små. Jag såg till och med en underbar sädesbod med loft omgjord till sommarstuga som jag ångrade att jag inte tog ett foto av.

Som kuriosa kan också nämnas att det blev släktträff både på Wasa Teater (kusin Vitamins dotter i jobb) och mirakulöst nog vid gamla färjefästet i Maxmo skärgård. Kusin från Sydin var på väg med sin man norrut och han ville se Nabben. Ovetandes mötte vi dem på vägen dit och när vi stannade till för att fotografera en ståtlig skäggdopping körde de förbi och kände igen oss. Snacka om slump och sammanträffande och timing!

En toppendag!


Den fina fulen hade hunnit försvinna

Hit kom vi med färjan förr i världen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar