fredag 12 april 2013

Yes, jag vann!

Nej, det gjorde jag inte och jag genomskådade försöket direkt.

Det började med att trådtelefonen ringde - och hur ofta ringer den per månad? En dam presenterade sig från nånting i Borgå och meddelade att jag deltagit i nån utfrågning för ett år sen. Hmm, jaha, tänkte jag. Visst kan jag ha gjort det. Jag frågade på nytt från vilken instans damen ringde och trots svaret stod jag där som ett frågetecken utan att ha kunnat relatera till något. Tydligen varken hör jag eller förstår.

Nå, jag var nu utvald bland 3200 svarande och bla, bla, bla. Nu var jag helt säker på att jag inte ville höra mer, men jag kände mig tålmodig och tänkte att damen ska få göra sitt jobb. Hon kom så småningom fram till att jag var så lyckligt lottad att jag för 40-60 euro fick välja mellan några finskspråkiga tidskrifter och gick noga in på varje valmöjlighet. Jag stod troget kvar med luren i handen utan att yttra ett ord. Åtminstone fick telefonbolaget sin beskärda del av samtalskostnaderna.

När damen till sist ställde frågan om vilket område jag var mest intresserad av, svarade jag: Jag är inte alls intresserad utan du får ringa nån av de övriga tre tusen. Vi önskade varandra artigt Trevlig fortsättning.

Känns upplägget bekant? Nån undersökning har jag antagligen inte deltagit i för jag brukar inte sätta ut numret till det fasta telefonnätet. För det mesta när jag får liknande samtal brukar jag snabbt avbryta för jag vägrar att handla via telefon. Om personen i andra ändan pratar finska är det lätt för då "förstår" jag inget. Det brukar lösa sig då man svarar med ett lätt Förlåt? och då avslutar uppringaren samtalet mycket snabbt och önskar Hyvää päivänjatkoa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar