onsdag 3 april 2013

Promenader och matlagning

För en husmor är det ibland svårt att få det att gå ihop med matlagning och utevistelse på en och samma förmiddag. Ni kommer väl ihåg att jag tog en långpromenad annandagpåsk. Det var möjligt då jag hade på menyn Gretas bryggarstek. Receptet som fanns i lokaltidningen för ett antal år sen är ypperligt för såna här dagar när maten ska komma snabbt på bordet. Naturligtvis krävs lite planering redan dagen innan.


GRETAS  BRYGGARSTEK  (egna tips inom parentes)


1 flaska öl  (gärna mörkt i mitt tycke)
1 dl svartvinbärssaft (fungerar också med rödvinbär/kråkbär)
1 dl soja
2 köttbuljongtärningar (eller lite fond/ekobuljongpulver)
2 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
2 msk svartpeppar
(obs! inget salt)

Blanda till lagen i en stor gryta, koka upp och låt steken (1-1,5 kg älg eller nöt) badda i 45+45 minuter i lagen (vänd köttbiten efter halva tiden) och låt den sedan vila kallt över natten. Koka upp  nästa dag. Lagen kan silas och redas med grädde eller crème fraiche till en sås. (Köttet kan med fördel skäras i tunna skivor och användas som kallskuret till pålägg etc.)

Jag råkade ha kråkbärssaft i kylen och kom inte ihåg att jag hade svarta vinbär i frysen. Köttet blev nästan ännu mörare med kråkbären.

Jag är väldigt dålig på att tillreda nötkött, men denna bryggarstek har ännu inte misslyckats.

Stärkta av steken gjorde vi faktiskt en liten avstickare ut till Ådön på kvällskvisten och vandrade nästan halva vägen till Mässkär då vi ändå hade ärende till Jakobstad. Vackert så det förslog.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar