söndag 21 april 2013

Kulturellt veckoslut

Min pappa brukade skämtsamt säga att han är kulturell för han har gått i folkhögskola. Det var inte så vanligt med skolgång under efterkrigstiden och vi är sällan akademikergenerationer i femte led här i Österbotten.

Jag har övertagit pappas talesätt och skämtar om att jag är kulturell för att min pappa gått i folkhögskola. Min bror utnyttjade på motsvarande sätt pappas sanitärutbildning i militären då han kommenderade upp lekkamraten ur sjuksängen för en lekstund med orden: min pappa var doktor i militären och han säger att du är frisk nu!

Lördagen gick först i dansens tecken. Det blev pratstunder med gamla och nya bekanta. Oj, vad jag njuter av dessa små stunder av gemenskap. Varje gång hittar jag nya bekantskaper med en personkemi som överensstämmer med min. Och tänk vad man kan suga länge på små ord av uppmuntran, beröm och tacksamhet. Jag hoppas innerligt att jag ibland kan ge tillbaka något av de guldkorn som jag får av andra.

På kvällen fick min lagvigde och jag njuta av en fin och varierande konsert tillsammans med Kronoby manskör. Ni minns väl att jag inte kan sjunga nå vidare, men lyssna kan jag och jag blev lite nostalgisk då jag tänkte tillbaka på barnkören som jag faktiskt sjöng med i. Dirigenten var den samma och kroppspråket och sättet att inspirera och få ut det mesta av kören kunde jag känna igen. En stor kulturpersonlighet vi har i vår kommun!

I kväll åker jag söderut och fortsätter det kulturella livet med en hoppeligen skrattförlösande revy i Småbönders. Det hör till årets vårtecken att åka och se revyn. Jag känner igen de underfundiga texterna från min första period som lärarvikarie. Oj, vad jag dragit på mun åt vissa uppsatser då det begav sig. (Jag måste uttrycka mig lite klurigt för jag har ju tystnadsplikt.)

Min beundran av den lyckliga byn Småbönders är stor. Det finns en sammanhållning som bara hittas i utbyar och det känns som om alla är med på nåt hörn och hjälper till med revyverksamheten.

Missa inte att gå naturstigen i Småbönders på våren. Där finns en lundmiljö som inte är vanlig på våra breddgrader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar