söndag 7 april 2013

Småsaker

Jag anser att ingenting egentligen är för smått för att inte kunna ingå som blogginlägg. Idag ska jag slå en slant för tvålunderlägg och ekologi och sökglädje.

Jag har övergått från flytande handtvål till naturtvål då jag läste att den senare är mer naturvänlig. Men man måste förstås ha en bra tvålkopp som både håller tvålen torr mellan varven och samtidigt ser snygg ut och passar i det lilla gröna rummet.




Jag hade en vit plastfisk som var nästan helt funktionell, men den var inte lämplig storlek. Tvålen hade en benägenhet att halka hit och dit och det krävdes lite precision för att få den att hållas kvar på sitt underlag. Så jag begav mig på jakt efter tvålkoppar. Jag hittade en grön variant av glas som verkade OK, men icke! Den hade inga hål, så tvålen var ständigt våt och började således spricka. Inte bra!



Jag sökte vidare, letade på Sokos och Stockmann i Helsingfors, men inget dög. Men på mässan blev det tjing! Mina blickar drogs till lokalt tillverkade tvålar och på köpet hittade jag det perfekta tvålunderlägget, vackert, lagom stort, tillräckligt med hål och dessutom handtillverkat i Finland och av återanvänd lera. Bingo!



Nu är jag lycklig en tid framöver ...

Jag inhandlade också en tvål med vaniljdoft. Jag älskar både doften och smaken av vanilj. Ljuvligt!







2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, det går att blogga om det mesta :). Mommo brukar säga "he finns int naan som sku få skriva så mytsji som ty om en enda bullo" :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kallar jag att ha talang. Grattis till det!

      Radera