torsdag 18 april 2013

Arvegods

I samband med påsken nämnde jag om de två saker jag uttalat min önskan om att få ärva efter min mor. Hönan var en av dem.



Något så vardagligt som ett köksredskap var den andra åtråvärda saken. Det är ett mellanting av en slev och en visp, men ack så praktisk. Sen jag gifte mig hade jag aktivt sökt efter ett liknande verktyg i affärer inom riket men också utomlands. Finns inte! Jag hittade nåt liknande, men den var av ett slattrigt material och inte alls lika användbar.



Hur har ni klarat er utan denna grej? Jag bara undrar. Och vad använder jag den till? Jo, den är utmärkt då man lagar potatismos. Jag är lat av mig så jag plockar aldrig fram elvispen utan använder en gammal hederlig potatisstöt. För att få det sista fluffet över anrättningen tar jag fram min ärvda visp och rör kraftigt och sen använder jag den också som ösredskap. En mycket praktisk sak.

Senast jag besökte gratisvaruhuset (mitt barndomshem) tog jag med mig en variant i luffarslöjdsmodell. Kanske inte lika praktisk, men jag tyckte den såg kul ut och jag gillar hantverk.




1 kommentar: