måndag 22 oktober 2012

Tranbär för hälsa

En krispig höstförmiddag


Äntligen en vacker ledig dag som lämpade sig för tranbärsplockning. Vi har en liten hemlig mosse där vi de senaste åren hämtat våra tranbär. Eftersom jag lätt drabbas av urinvägsinfektioner så intar jag varje morgon en liten mängd tranbär på min turkiska yoghurt.


 
Bären var lite fastfrusna så vi fick ta en sked till hjälp. Men STORA var de och såg väldigt hälsosamma ut. Dagens dos intog jag under plockningen.




 
 Det är väldigt rogivande att vistas i skog och mark. Ett av de viktigaste momenten är att hitta en bra plats för kaffepausen. Vid vår lilla mosse finns en liten stenig kulle som passar förträffligt för detta ändamål.
Jag är också ganska nöjd med dagens skörd - 6 liter vackra tranbär. Nu återstår bara att portionera ut dem i små fryspåsar och hela vintern är räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar