söndag 14 oktober 2012

Finn fem fel...




OK, nu menar jag inte att ni ska hitta 5 fel i mitt utseende och jag är INTE  sur!

Det  är nämligen så att jag varit på invigningsfest av ett äldreboende vid namn Herberts Hus. Om man inte vet hur man ska klä sig så kan man alltid sätta folkdräkt på sig. Då jag fyllt 40 kände jag mig mogen att skaffa mig Kronoby folkdräkt. Jag har inte använt den så ofta, kanske en gång, men nu tyckte jag det var dags. Jag konstaterade att det gått några år sen den senast varit på mig för jag hittade 120 MARK i fickan och dessa pengar är numera värdelösa.
Det stora problemet var vilken väg jag skulle vända kjolen. Det finns två möjligheter och jag valde naturligtvis fel! Det ska vara knäppning fram insåg jag då jag jämförde med två andra folkdräktsbärare på festen. Tur att man är så gammal att man vågar göra bort sig!
Det var lite problem med halsduken (den lånade, tack kusin!). I en del bygder placerar man halsduken utanpå och i vissa ska den innanför hängslen (vilket är enklare). Där ringde jag kusinen och hon lyckades hitta ett foto, så det blev åtminstone rätt.


















Festen var högtidlig och fin och efteråt när vi såg oss omkring blev vi inbjudna i två lägenheter och fick se hur de bodde. Mycket trevliga bostäder. Fina och trivsamma gemensamma utrymmen och balkonger. Jag tror jag ska sätta mig i kö :)

Jag är glad att tredje sektorn (i detta fall Kronoby pensionärshemsförening) vågat ta på sig uppgiften att skapa bostäder och effektiverade boenden såsom Sylviahemmet. Samma har man gått in för i Terjärv kommundel och i Nedervetil är det på gång. Det är viktigt för kommunen att samarbeta med tredje sektorn för att kunna ge god service åt sina invånare. Centern har försökt sätta käppar i hjulet, men lyckligtvis ordnade sig allt till slut.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar