lördag 13 oktober 2012

Du är vad du läser...






Jag har en förkärlek för böcker. Nuförtiden läser jag så långsamt att det är roligare att skicka efter pocketböcker för att kunna dra ut på läsandet så mycket jag vill. Senaste försändelse innehöll både deckare, memoarer och lite smått och gott.
Majgull Axelsson är en svensk författare som skriver lite annorlunda böcker. Jag närmar mig slutet på Moderspassionen som beskriver lite speciella typer av moderskapet. Naturfenomenen är starka så det passade bra att läsa den i samband med vår egen översvämning i Österbotten. Sakta men säkert utvecklar sig händelserna sedda ur flera personers perspektiv. Intressant.
Jag har hittills bara läst Knausgårds första del om sitt liv. Tänkte köra lite långsamt här.
Deckare brukar jag förslösa sommaren med och eftersom jag är en samlare så fascineras jag av böcker som hänger ihop. Jag måste erkänna att jag aldrig kommer att läsa Camilla Läckberg och har heller ingen läntan till Mankell och Nesser. Nej, tacka vet jag Anna Jansson, Åsa Larsson och i min ungdom Maria Lang och Agatha Christie. Författarduon bakom pseudonymen Kepler skriver spänningsfyllda deckare och det är tredje boken jag snart ska ta mig an.
På tåget till och från Helsingfors ägnade jag mig åt Lorna Byrnes Änglar i mitt hår. En granne hade rekommenderat denna irländska författare/helare och jag måste medge att boken ger mig hopp och glädje. Vi har alla en skyddsängel som följer oss och hjälper till i olika situationer. Vi behöver bara komma ihåg att be vår ängel om hjälp. Var och en får tro vad de vill för ingen vet ännu. Men det som får en att må bättre kan inte vara av ondo.



En sprillans ny tidning hämtade jag idag, vår egen valtidning!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar