onsdag 24 oktober 2012

När bagaren är lat...

Av olika orsaker har bagaren hos oss drabbats av lättja och vill inte få ändan ur vagnen för jäsdegar. Det går att skylla på att frysarna är fullpackade med bär.

Nån kaka blir det ibland men helst ska inte elvispen behöva plockas fram. Det ska vara recept där man bara ställer in ugnen på lämplig temperatur, rör ihop ingredienserna, skjutsar in formen i ugnen, ställer in timern, plockar ut en färdiggräddad kaka då det piper och alla är nöjda och glada.

Tack och lov finns det enkla recept och ett som jag ofta använder har jag fått av frissan en gång. Det är bara att plocka fram ägg, socker och mjöl. Ta lika mycket av varje ingrediens, rör ihop till en jämn smet och häll över i en smord form för gräddning. Man toppar smeten med valfri fyllning och kakan får en gammaldags god smak.

Låt mig ge ett exempel. Till min fina Pentik pajform (som jag lätt smörjer) rör jag ihop 4 ägg, 4 dl socker (låter mycket så jag har börjat minska på mängden) och 4 dl mjöl (inget bakpulver behövs). Ner med smeten i formen och sen till variationen. Man tager vad man haver, oftast blir det bär ur frysen, blåbär, lingon, hallon, röda vinbär till exempel. Är det säsong för rabarber kör man skivor av det eller äppelklyftor som nu på hösten. Man kan hälla över krossad choklad eller varför inte välja bland alla dessa goda strösselsorter som butikshyllorna lockar med. Till sist plockar du fram smörpaketet och tar med osthyveln några skivor smör ovanpå. Grädda i 175-200 grader ca 30 minuter eller tills kakan känns färdig.




Om du som jag älskar vaniljsås är det en utmärkt kombination till kakan. Vill du inte koka din egen sås kan jag tipsa om min favorit, nämligen Valios gammaldags vaniljsås. Härligt tjock att hälla över utan vispning. Sen jag blev bjuden på den hos min Sandsundkusin försöker jag alltid ha en burk i min kyl.



Har du en mindre form så tar du 2 dl resp. 3 dl av ingredienserna. Kan det bli enklare?

2 kommentarer:

  1. Tack. Ska baka den på söndag för att åtnjutas med valkaffet. Och jag kommer att hålla tummarna för att du får massor med röster, du kunniga du. Hälsningar från ett höstligt hus här på andra sidan fjärden. Kram.

    SvaraRadera
  2. Tack, den ska jag prova. Lata bagare är vi allihopa, allihopa....

    SvaraRadera