söndag 7 oktober 2012

Självständighet


Vadå självständighet? Det är väl inte självständighetsdagen ännu?
Nej, jag har inte flippat ur, det är bara det att jag vill slå ett slag för Kronobys fortsatta självständighet. Vi har en kommunreform i antågande och jag kan på intet sätt få den att passa in på vår kommun.
För drygt fyrtio år sen då jag var en liten flicka bildades Kronoby kommun av tre mindre kommuner (Kronoby, Nedervetil och Terjärv). Jag fick chansen att gå i en gemensam högstadieskola (försöksgrundskola) och sen också i det alldeles nystartade gymnasiet. Det har väl gått si så där med sammanhållningen inom kommunen, men nu vill statsmakten ha ännu större kommuner. Men det vill inte JAG! Jag vill inte dela mina kronjuveler med någon annan!
Jag har aldrig tyckt att stort är vackert och jag tror inte heller att en stor kommun gör allting så mycket bättre och billigare. Har ni hört talas om BYRÅKRATI? Den lär frodas där det finns många människor och ingen känner och bryr sig om nån annan.
Naturligtvis kan man köpa saker (tjänster) billigare om man beställer fler på en gång, men det finns ju något som heter SAMKÖP (SAMARBETE).
Om vi ska få vår röst hörd och speciellt på vårt eget modersmål då måste vi existera i mindre enheter, tror jag.
Därför kommer jag att fortsätta vara blåögd (fastän jag egentligen har grågröna ögon och avskyr blått) och som käringen mot strömmen stå på barrikaderna och kämpa för vår självständighet. Envishet är ett av mina släktdrag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar