tisdag 16 oktober 2012

Höstprakt

 

Det ösregnar och man behöver tänka på nånting vackert. Jag forskade lite i mitt trädgårdshäfte och hittade en anteckning om att jag planterade tre stycken oktobersilverax (Cimicifuga racemosa 'Brunette') i min trädgård 14.06.2001. Denna ståtliga växt inhandlade jag främst för de mörkt lilafärgade vackra bladen. Till hösten blir de mer grönaktiga. Det är inte alltid man får se blommorna slå ut eftersom frosten kommer för tidigt. Vi hade första frostnatten mot måndagen så i år har jag kunnat njuta av de skira blommorna på sina höga stänglar. Växten blir nästan 2 m och man kan låta stänglarna pryda upp snödrivorna om man så önskar. Behöver du en solitär eller bakgrundsväxt rekommenderar jag varmt denna blomma. Mina plantor kommer från Blomqvists Plantskola i Lepplax (jag får inte betalt för reklamen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar