lördag 12 april 2014

Tema bageri

Min visit till Vasa kantades av bageribesök på både dit- och hemresan.

Eftersom vädret inte var det bästa startade jag i god tid och när jag märkte att jag inte hade någon brådska vände jag av till Kvevlax för att hitta det nyligen premierade bageriet/konditoriet.

Naturligtvis hade jag för länge sen läst en artikel om företaget och planerat in ett besök, men det hade inte passat in.

Efter lite felkörning ramlade jag rätt så nu kan jag berätta att ni som kommer norrifrån ska ta första vägen till vänster när ni avvikit från riksåttan. Sen uppför backen och ni har bageriet på höger sida. Och nej, jag får inte betalt för min upplysning.

Det var kö ända till ytterdörren och strul med bankkortsbetalningen, men jag fick mina bröd och bullar och det doftade härliga om det i bilen på vägen in till stan.

Ni måste bara besöka stället. Det är litet och det ryms kanske tolv personer på kaffe, men om man anländer förmiddag får man beskåda bröd som i ett franskt bageri och härliga muffins och vackra bullar och förstås den bakelse som tog hem första priset i den landsomfattande tävlingen.

På hemvägen hade jag medpassagerare och vi hade planerat in ett konditoribesök på Aroma. Nu var kön lika lång och mycket var slutsålt, men en kaffestund över en delikat cupcake var möjlig.

Jag måste nog medge att man på Aroma lyckats åtskilligt  bättre än jag med surdegsbaket. Brödet är luftigt och vackert - och gott!





1 kommentar:

  1. Har besökt Aroma otaliga gånger och oftast varit enda kunden. Det blir nog andra bullar nu efter tävlingsframgången - befarar Lisbeth

    SvaraRadera