lördag 5 april 2014

Snabba beslut

Vad gör man om man har tre ägg som närmar sig bäst före datum, en varm ugn innehållande en läcker abborre och ett veckoslut i antågande? Jo, man plockar fram sin slitna receptbok och letar efter första bästa recept som kräver just tre ägg.

I mitt fall stannade blicken på Fransk chokladkaka som såg lagom enkel och lättbakad ut.

Receptet lyder:

175 g smör
175 g mörk choklad
2 dl socker
3 äggulor
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
finrivet skal av en apelsin
1 msk apelsinlikör
3 äggvitor

Garnering: vit choklad

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla en rund bakform ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar botten.
2. Smält smöret i en rymlig kastrull. Ta kastrullen från värmen och bryt ner chokladen. Rör om tills den smält. Tillsätt sockret och äggulorna och rör om. Blanda därefter ner vetemjölet, vaniljsockret, apelsinskalet och likören. Rör om.
3. Vispa äggvitorna till ett fast skum och rör ner i smeten. Bred ut smeten i formen och grädda tills den nätt och jämnt är färdig, den får gärna vara lite kladdig i mitten, ca 30 minuter.
4. Låt kakan svalna i formen.
5. Smält den vita chokladen och ringla eller bred över.

Jag hade ingen apelsinlikör så jag skvätte ner lite romessens men alldeles för lite för man kände ingen smak. Men min vita blockchoklad var smaksatt med citron vilket jag märkte först på doften så det gav lite piff åt  chokladen.

Efter en hel dag med dansande i Nykarleby där jag hoppade över chokladbakelsen till kaffet tyckte jag att jag kunde avsmaka min egen chokladkaka då jag trött i fötter och ben kom hem på sena eftermiddagen. Helt OK.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar