fredag 18 april 2014

Skolminnen



En liten artikel fick mig att minnas min egen flicktid när det gäller musik. Två damer bläddrade i gamla häften där de skrivit ner sångtexter. Det var precis som vi gjorde på min tid fastän jag är lite yngre än damerna i fråga.

Där satt vi på stenen utanför skolan och sjöng för fulla muggar Man ska leva för varandra och I natt jag drömde. Jag som var frånvarande när sångrösten delades ut deltog lika fullt i samsången.

Sen var det att få tag i texterna. Det fanns inget internet och google hade inte vaknat. Jag minns att vi ibland hittade låttexter i veckotidningar, bytte och skrev av - inga kopieringsmaskiner heller.

Men mest kommer jag ihåg då jag satt med örat mot radioapparaten och skrev för brinnande livet då de råkade spela en speciell låt. Ibland kunde man gå bet på ett visst ord och fick vänta länge innan man hört låten tillräckligt många gånger.

Sen kom förstås kassettbandspelaren och räddade situationen och det blev att spola och spola tills alla ord var på plats.

Oh, dessa ljuvliga minnen!

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ännu ihåg pärmarna på mina sånghäften. De gånger jag lånade nåt av dina häften, försökte jag ivrigt efterlikna din fina skrivstil. Ha en riktigt bra påskhelg! Gitta

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. En fin påskhelg önskar jag dig och din familj.

    SvaraRadera