onsdag 16 april 2014

Husmors påskplanering

Bild från marthornas påskdukning 2013
Med x antal medlemmar runt matbordet under påsken borde man kanske sätta i gång med lite planering. Ren det att komma till matbutiken i sista minuten får mig att känna ångest. Åtminstone har jag skaffat hem påskgodis åt eventuella kringflygande påskhäxor och troll.

I frysen finns en lammstek så en dag är räddad. Sen brukar det vara tradition att tillreda hel broiler i ugn, men dessa tippor kunde jag ha köpt för länge sen. Varför inte ugnslax till en måltid? Och ägg förstås. Jag har till och med tänkt satsa på färgning med blåbär, lökskal och rödkål - om det nu blir av ...

Bröd och bullar har jag just bakat, men några påskkakor borde ännu se dagens eller morgondagens ljus. Sen blir det att skaffa frukt och grönsaker. Oj, oj, vad det ska bli fullproppat i kylen nu igen och ingen hittar nåt. Tack och lov har jag en bra källarhåla som kan inhysa det som inte behöver ha fyra grader.

Var det något mera? Ja, lite städning förstås och kanske några fönster borde hinna tvättas - utsidorna är klara. Damm finns överallt och ser så trevligt ut i det vackra solskenet som utlovas.

Påskpynt hör också till. Ut i trädgården och sök forsythiakvistar eller längre ner i backen och jag hittar lite videkissor. Fram med min ärvda höna, mina Pentikloppisfåglar och blivande ekonomens vackra ägg från skoltiden och inte att förglömma påskgodiset i skål och höna som behöver fyllas på ideligen då alla tar en runda där förbi under påskvandringen i huset.

Det gick enkelt att planera påsken. Tack för att ni hjälpte mig! Det är bara att sätta i gång. Men först ska den sista MI-kursen avslutas och ett kvällsmöte i Karleby, men det är ju en dag i morgon också ...

(Och så var det efterrätterna. Lite memma bör finnas och en godare pashavariant gjord på bl.a vispad vaniljsås)



4 kommentarer:

  1. Trevlig Påsk, med den planeringen blir det nog bra! Nu är jag ledig i fem dagar och ska bara göra ingenting, men en utflykt till Kauhajoki blir det med väninnan Leena i morgon.

    SvaraRadera
  2. Glad påsk till Sydin också! Hobbyn "ingenting" hör till mina favoriter och jag är lite nyfiken på vad man hittar i Kauhajoki.

    SvaraRadera
  3. Där finns allt man behöver och inte behöver, jag fick med mig hem bl.a en "kristallkrona" till köket och en ny vaxduk från Pentik. Och så gjorde vi ett stopp vid världens största garnaffär i Päntene på hemvägen, därifrån kom ett par nystan med :-). Boka in en tripp till Sydin så gör vi en utflykt i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lockande. Få se om vi får det insprängt mellan sommarstugetillvaron och sommarens stora höjdpunkt: Visby, Gotland och alla rosorna.

      Radera