onsdag 23 april 2014

Äggfärgning eller ...?

Det blev bråttom då vi plötsligt skulle ha kokta ägg en kväll under påskhelgen. Jag hade tänkt testa lite naturenlig äggfärgning och plockade snabbt fram tre kastruller.


I den ena satte jag lite skal av gul lök, i kastrull nr 2 fick en röd lök kasta sin klänning och i den sista fick ett stort rödkålsblad en simtur.

Där puttrade äggen på och rödkålen färgade vattnet klarblått. Det här blir bra, hann jag tänka. Men naturligtvis blev det sämst! Färgen försvann då jag lyfte upp äggen och de var nästan helt vita.

 


Lökbladen färgade äggen i samma nyans så till och med rött blev svagt ljusbrunt. Men visst får man vara nöjd med att två av tre blev färgade. Nästa år kanske jag försöker med lite ättika i vattnet eller nåt annat. Lite kul var det i alla fall och äggen var lika goda som vanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar