söndag 20 april 2014

Nu drar vi fåret!

Nu kan jag berätta att Pirkkabladets recept på pulled lamb var riktigt bra. Förstås lyckades jag i bästa Kronjuvelen-stil styra in tillagningen mot det misslyckade hållet men slutresultatet var läckert.

Se bara till att ni använder en tillräckligt stor gryta. Jag äger nog en större, men jag kände för just den mindre för den används så sällan. Så varför är det så att man egentligen vet att man gör fel, men ändå försöker man? Nåja, jag fick göra en ordentlig tvättning av ugnen efteråt och det doftade stekt kött i huset hela lördagen och som sagt slutet gott - allting gott!

Jag tar mig friheten att skriva ner en fri översättning från det andra inhemska ifall nån är intresserad av att testa. Fårköttet köpte jag i Jakobstad och det är lokalt producerat.

Pulled lamb

ca 2 kg benfri fårstek
2 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
½ tsk svartpeppar
2 (200g) lökar
1-2 (150g) morötter
6 vitlöksklyftor
ca 5 dl vatten
½ dl rödvinsvinäger

På ytan:
flingsalt
mynta, koriander eller finhackad persilja
citronsaft
rivet skal av citron

1. Torka av köttet med hushållspapper. Gnid in salt, timjan, rosmarin och peppar. Sätt köttet i en ugnsgryta/-form med hög kant. Låt dra i rumsvärme ca 1 timme.
2. Skala lök och morot och skär i rejäla bitar. Skala vitlöksklyftorna men låt dem vara hela. Sätt grönsakerna i grytan. Häll i kokande vatten och vinäger. Vätskan får täcka ca 2/3 av steken.
3. Sätt grytan i 175 graders ugn och stek en timme utan lock. Sätt sen lock eller aluminiumfolie på och fortsätt steka i ca 4 timmar. Innertemperaturen bör stiga till minst 95 grader.
4. Ta grytan ur ugnen och lyft upp köttet ur buljongen och linda in det i folie. Låt dra ännu 1 timme.
5. Sila buljongen. Skeda upp lök och morot på serveringsfatet. Kyl buljongen och ta bort det stelnade fettet.
6. Riv köttet i bitar med till exempel två gafflar eller med händerna. Tillsätt lite av den uppvärmda buljongen för att ge saftighet och smak.
7. Lägg upp på serveringsfatet och krydda med flingsalt, finhackad mynta och citronsaft samt rivet citronskal. Servera med vitlökspotatis. Man kan också servera lammet som fyllning i pitabröd tillsammans med sallat, tomat, rödlök och fetaost.

Man kan steka köttet på förhand och värma upp det rivna köttet i kastrull och tillsätta rikligt med stekbuljong.                                               (Pirkka 4/2014)

Jag förberedde dan innan och lämnade helt bort kryddorna på ytan och serverade med potatisgratäng. Alla var nöjda och jag hade tajmat in min köttdag. Köttmängden räckte galant åt 6 personer och det blev över att sätta in i frysen för eventuella dåliga tider. Kom dock ihåg att tillagningen räcker minst 6 timmar, men ugnen sköter det mesta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar