tisdag 19 mars 2013

Receptets mamma

Jag hör till dem som gärna samlar på mig recept från höger och vänster. Ofta döper jag om namnet på receptet för att jag lättare ska komma ihåg vem som bjudit mig på godheten.

Inför veckoslutet kände jag för paj, kanske mest för att få äta vaniljsås till. Jag plockade fram Sivs goodie-paj som också lämpar sig för påskens kaffebord på grund av de gula persiko- (eller aprikos-) halvorna. Detta recept fick jag med mig när jag besökte en terjärvflicka bosatt i Jakobstad. Jag kan ännu minnas den varma sommardagen och hur vi avnjöt den goda pajen utomhus.

Nu råkar det sig så att alla i hushållet inte är så förtjusta i pajen, kanske på grund av mandeln, men det är bara positivt, det blir mer för mig ...

Om nån är intresserad kan ni kopiera receptet här. Som vanligt är det lättlagat då man får smälta smöret och bara röra ihop. Kanterna blir aningen hårda så kanske man kan låta bli att forma degen uppåt kanterna i pajformen. Försöka duger.



Sivs goodiepaj

Pajskal:   4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och 1 dl socker blandas
               175 g smör smältes och hälles över. Rör ihop.

Sätt i medelstor pajform och grädda i 200 grader 10 min.

Fyllning:    1 burk persikohalvor (ca 500g, låt rinna av)
                 70 g mandelspån (=1,5-2dl)
                 50 g smör
                 1 dl socker
                 0,5 dl mjölk
                 1 msk vetemjöl

Smält smöret i kastrull tillsammans med de övriga ingredienserna. Bred över det förgräddade pajskalet och grädda vidare 15-20 min.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet! Pajerna ( jag slog till och gjorde två på direkten ) är i ugnen.Ska bjuda mina handarbetsvänner på paj ikväll.Hälsn B

    SvaraRadera