söndag 10 mars 2013

Nordiska husmodersdagen



Karlebynejdens marthor firade Nordiska husmodersdagen i Kronoby samlingshus i lördags. Som trettiofemåring kände jag mig mogen att gå med i marthorna. Jag har inte varit särskilt aktiv förutom under de år som ungmarthakretsen Solrosorna var vid liv. Men jag kommer ihåg då jag serverade kaffe åt presidentkandidat Elisabeth Rehn. Jag tycker att marthorna vid sidan om att ställa upp vid serveringar gör ett strongt arbete inom många områden. Man engagerar sig i miljötänket, vardagsekonomi och -juridik och samlar in pengar till välgörande ändamål, nu senast till den palliativa cancervården i Österbotten.

Orsaken till att jag deltog i husmodersdagen var att det behövdes en deltagare i gymnastikgruppen som skulle förmedla fyrtiotalsgymnastik till takterna av en tamburin. Men jag är glad att jag var med för programmet var mångsidigt, allt från förklädesuppvisning till föredrag om rosor i norr och nordiska nationalsånger.




Förutom förklädutställning (som jag får återkomma till) hade man bett några marthor duka ett bord för fyra personer i valfri stil. Man skulle gärna ha slagit sig ner och åtnjutit en middag eller en kaffetår vid borden. Verkligen inbjudande!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar