söndag 31 mars 2013

En tur till Myrboda



På långfredagen passade vi på att åka ut till sommarstugan. Det blev både bil, promenad och snöplumsning. Oj, vad det är effektiv träning att gå i halvdjup snö. Spännande är det också för man vet inte om och när skaren håller. Varje gång foten faller genom snön åker hjärtat också neråt.

Jag noterade att det var ovanligt mycket skägglav i träden, har aldrig sett såna rikliga mängder längs med stigen till Myrboda. Det bådar väl gott för luftkvaliteten. Jag har förstått att skägglaven frodas i ren luft.




Det blåste lite men var annars soligt och skönt. Man kunde ta sig fram till fots på snötäcket över isen. Det kändes riktigt skönt att promenera över den vita sjön.

Men vad är då detta som fanns intill vår bastu? Mina botanikkunskaper är inte tillräckliga. Är det sälgen som blommat ren? Eller är det fjolårsblommor? Vackra ulltussar i alla fall.

 


 I klibbalen vid stranden hittar man mina "konstverk". Jag har placerat färgade glasstenar i bollar tänkta för ljus. På sommaren glittrar de vackert i solljuset.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar