lördag 16 mars 2013

Förkläden

Tror ni att alla ungdomar vet vad man använder ett förkläde till? När jag var liten gick alla mammor iklädda ett sådant på hemmaplan. Man skulle inte smutsa ner sig i hushållet. Men det var ett elände att stryka alla förklädesband kan jag tänka mig.

Numera använder jag mina förkläden väldigt sällan. Det blir nästan endast när jag bakar pepparkakor. Vi har så lätt att slänga våra kläder i tvättmaskinen när de blir smutsiga. På tal om det, så visst är det något märkligt med vissa klädesplagg. Direkt man har satt på sig det så råkar man få olja eller nån annan synlig fläck på plagget och så hamnar det genast i smutskorgen. Ofta är det ett favoritplagg.

Tillbaka till förklädena. De finns i många modeller. Korta, långa, med bröstlapp eller bara ett som knyts kring midjan, med volanger eller broderier, kantade med snedremsor, oftast med ficka, mönstrade, vita ...

Marthorna hade ställt ut olika förkläden på husmodersdagen och ni ser ett smakprov nedan. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar